Work-shop-ul “Acțiune – cercetare” din cadrul Proiectului “Împuternicirea educatorilor și beneficiarilor din domeniul excluziunii sociale și tinerilor în situație de risc”

În perioada 24.11. – 28.11.2014 am participat la prima sesiune a Work-shop-ului “Acțiune – cercetare” din cadrul Proiectului “Împuternicirea educatorilor și beneficiarilor din domeniul excluziunii sociale și tinerilor în situație de risc”, care s-a desfășurat în Franța, în localitatea Saint Prix, situată la 20 de km de Paris. Proiectul se derulează timp de doi ani (2014 – 2016), prin Programul Erasmus, iar organizația solicitantă este Fundația Apprentis d’Auteuil din Franta. Ideea acestui proiect a fost a Retelei Educ Europe, care cuprinde 12 organizatii europene cu activitate in domeniul protectiei copilului, educatiei universitare sau formarii educatorilor, printre care si fundatia care a obtinut finantarea, dar si Centrul de Informare si Profesiuni Sociale (CRIPS) din Romania, din partea caruia am participat si eu. Timp de cinci zile, alaturi de profesionisti din cinci tari (Franta, Italia, Spania, Belgia si Polonia), cu experienta in domeniul asistentei sociale, dintre care unii fosti beneficiari ai unor servicii sociale, am trait una dintre cele mai interesante experiente din activitatea mea profesionala. In cadrul acestui workshop au fost organizate doua ateliere de lucru, unul care a abordat problematica empowermentului profesionistilor si beneficiarilor din domeniul excluziunii sociale si celalalt destinat profesionistilor care intervin in domeniul tinerilor aflati in situatie de risc social.

        Prima din cele cinci zile, din cadrul atelierului destinat excluziunii sociale, la care am participat si eu alaturi de o alta colega de la CRIPS, a fost un prilej de interactiune, stabilire de relatii si cunoastere a experintei celorlati participant in domeniul excluziunii sociale. Pe rand, fiecare din cei 15 participanti s-au prezentat in plan personal, dar si profesional, unii prezentand si filmulete cu traditiile/obiectivele turistice din tara sa, dar si prezentari in power-point despre locul unde lucreaza si care a fost drumul parcurs pana a obtinut statutul professional respectiv. In a doua zi am vizitat un serviciu social apartinand Fundatiei Apprentis d’Auteuil si destinat oamenilor strazii. In cadrul acestui serviciu oamenii strazii petreceau cateva ore, interactionau cu o serie de profesionisti, care realizau o evaluare a nevoilor acestor persoane si le orientau catre diferite servicii sau le sprijineau in gasirea unui loc de munca. A doua parte a acestei zile a fost alocata dezbateriilor cu privire la serviciul vizitat si existenta unor servicii similare in fiecare din cele 5 tari participante la atelier. Intr-o alta zi s-au format 4 grupe de lucru, iar fiecare persoana din grup a trebuit sa prezinte situatia unei/unor persoane care se confrunta cu excluziunea sociala, iar in urma discutiilor purtate la nivelul grupului sa fie aleasa una dintre situatii, considerata cu riscul cel mai crescut, si sa se identifice solutii pentru rezolvarea acesteia. Solutiile au fost identificate si cu ajutorul celorlalti participanti de la nivelul aterlierului, pe masura ce fiecare grup si-a prezentat situatia de excluziune sociala aleasa. A urmat o zi in care un profesionist al aceleasi fundatii a venit in cadrul atelierului si a prezentat serviciul in care lucreaza ca educator si care ofera gazduire si activitati de educatie/consiliere baietilor cu dificultati de integrare scolara si sociala pentru o perioada limitata de timp, pana la rezolvarea problemelor. In a doua parte a zilei toti participantii la atelier au prezentat servicii similare din tara lor de provenienta si probleme cu care se confrunta profesionistii care lucreaza in astfel de servicii.

        Ultima zi a fost o zi de concluzii, dupa o saptamana de impartasire de experiente personale si profesionale, de dezbateri si vizite a unor servicii sociale, care mi-a reliefat diferentele care exista intre noi, atat la nivel individual cat si la nivel cultural, profesional si ca tocmai aceste diferente ne pot ajuta in dezvoltarea noastra personala si profesionala, invatand unii de la altii cum sa rezolvam diferite situatii cu care ne confruntam in viata de zi cu zi si in profesia noastra.

        Pentru mai multe informatii despre proiectul ERASMUS+ „Development of the empowerment of educators and beneficiaries in the field of youth at risk and social exclusion”:

Raluca Romaniuc

șef Serviciul Evaluare Complexă a Copilului

D.G.A.S.P.C. Ialomița